onsdag, juli 31, 2013

Caramel i Colina

Igår kväll la jag in de här bilderna, men sen kunde jag inte skriva- barn, mat, disk etc tog över. Nu är klockan snart 6 på morgonen. Vaknade av åskan och kan inte somna om. Då kan man ju passa på att blogga ;)

Caramel i Colina är äntligen klar! Jag har samlat på mig några härvor på SiV mm, och ville göra någon slags kofta, gärna med mycket fall eftersom jag tänkte mig att det kunde bli fint i det här tunga, struktur-iga garnet.

Jag tänkte galet fel när jag la upp till en medium i ett betydligt grövre garn än mönstret anger. Tänkte att "Bara jag anpassar ärmhålen är jag väl hemma"- glömde att ryggpartiet ju naturligtvis skulle bli rätt mycket bredare än vad designern tänkt.
Men man är väl smart, hehe. Jag sydde helt enkelt ett veck där bak, och jag tror de flesta kommer att gå på att det "ska vara så".

Jag är grymt nöjd! Stickningen var seg- många och långa varv med slätstickning. Jag är van vid att stickningen ska vara en taktil njutning med härlig ull, men Colina är en lin- och bomullblandning. Dessutom med struktur. Så det är inte direkt "smooth" att sticka med.
Den svarta färgen torrfällde dessutom på kläder, möbler, fastnade under naglarna... och det dammade, så jag nös och nös.
Jag mailade faktiskt den mycket hjälpsamme och tillmötesgående Thomas Kvist och frågade om det verkligen ska vara såhär. Och han svarade att det skulle gå bort i tvätten, det berodde på att svart garn är så hårt infärgat.

Och nu efter tvätt är det faktiskt inte alls dammande eller färgar av sig längre. Det är däremot väldigt vackert, med mycket lin-känsla.
Jag är jätteglad att jag envisades med att göra klart den, den kommer att bli mycket använd!

Mönster: Caramel, gratis på Ravelry
Garn: Colina, svart
Stickor: 5
Det gick åt 5 härvor. Stickade tills garnet tog slut, jag tror jag fick över ca 30 cm (ena ärmen är nog ca 1 cm kortare, mitt ögonmått svek när jag försökte göra två identiska ärm-nystan här i sommarstugan, men det märks inte tycker jag, inte på en sån här typ av tröja.)
Jag har fått två av härvorna på SiV, en av Petra, en av Carina och en av Thomas Kvist. Tack för hjälpen! :)

19 kommentarer:

  1. Vilken supersnygg kofta! Visst kan man bli lite orolig för hur det ska bli när man har garnludd precis överallt?
    /Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anna!
      Ja, jag var beredd att ge upp där ett tag. Men sen fick jag Thomas Kvists mail och tvättade en provlapp (hrm, det borde jag såklart gjort direkt) och sen var jag lugn över att det inte skulle torrfälla efter tvätt.

      Radera
  2. Svar
    1. Tack Carina! :)
      Hoppas jag också kan hjälpa dig med garn nån gång framöver.

      Radera
  3. Jättefin. Jag har mörkgrått colina i samlingen. Vem vet, rätt som det är kanske det får bli en likadan till mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gör det!
      Och om det dammar så går det bort i tvätten :)

      Radera
  4. Det är den snyggaste Caramel jag sett - vill ha!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Petra! <3
      Jag längtar till Garnkalaset :)

      Radera
  5. Vilken urfin kofta, den måste jag genast gå in på ravelry och lägga på todolistan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte konstigt att jag gillade den. Den låg redan i biblioteket.

      Radera
  6. dunderfin! den klär dig som bara den. helt underbar mia!

    SvaraRadera
  7. Snygg! Klär dig, verkligen.

    SvaraRadera