lördag, december 31, 2016

Stickåret 2016

25 färdiga projekt i år, känns gött!
Ett sista är nästan klart, men inte helt. Det är Wiola-koftan som väntar på att jag ska köpa knappband, virka en kant runt hals- och knappkant och välja knappar. Köpte ett gäng pärlemorknappar igår och kan inte riktigt bestämma mig.

Här kommer min traditionsenliga årskrönika :)

Årets sjal: Helt klart Paris toujours. Använder den Jämt och älskar den!

Årets tröja: Jag har stickat många tröjor i år! Svårt att välja en favorit men jag tar den som otippat blivit en superfavvo, jag har inte ens bloggat den här men den var ett UFO i augusti. Det är en spetsstickad topp i Rowan kidsilk haze. Jag har äntligen fattat varför alla älskar det här garnet! Det är mjukt, vackert, sticks inte (man kan till och med ha den på sig när man nattar barn ;)) och extremt drygt. Jag har använt den här massor, den är lagom varm och fin, funkar både till vardag och fest. En hit. Men jag är nöjd med många andra av mina tröjor, särskilt mycket de jag stickat på sistone.

Årets vantar: Har stickat tre par i år, men de mest uppskattade måste vara min svägerskas Pirate mittens. Hon fick ett par när hon fyllde 40, och de har blivit utslitna, så nu fick hon nya i 50-årspresent. Hade kvar samma garn, Garnstudios Karisma Classic (ej superwash).

Årets stolthet: Eh, jag är inte så himla stolt över någonting i ärlighetens namn. Har mest plöjt på med stickningen. Men det får väl bli att jag äntligen stickat en islandströja. Planerar minst en till nästa år, denna har blivit annekterad av Tobias :)

Årets garn: Det får bli kidsilk haze från Rowan. Insikten om att det var ett helt underbart garn. Och sen älskar jag magasin duetts Silketweed, men det har bara blivit en liten krage än så länge. Planerar en Skarv inom kort.

Årets nördigaste: Alla mysteriestickningar jag hängt på! Hur kan man ens komma på tanken att betala för något man inte vet vad det ska bli? Men det har jag. Hemligheten är att ha koll på designern, jag visste innan att de gjorde snygga mönster. Två par vantar och en tröja har det blivit, och de är alla tre stickningar jag blivit jättenöjd med. Och det är en sport att hänga med i mysteriet och inte halka efter, då blir det aldrig av att bli klar...

Årets fiasko: Jag har inte blivit missnöjd med något jag gjort, så jag kan nog ärligen säga att det varken är några toppar eller dalar i årets stickskörd. Det skulle i så fall vara att jag teststickade Sidra i fina färger som känns mesiga, tröjan är småtrist och jag har aldrig använt den.

Årets gnäll: Samma som förra året! För mycket instagram och för lite bloggande. Fast jag börjar omvändas sakta men säkert. Det är kul att se fina stickningar på instagram, även om min feed blandas med mycket annat från andra sammanhang så jag missar det mesta. Jag läser bloggar mer och mer sällan men det är tråkigt att det är så.

Årets UFO: Nu får jag väl inte skriva min spetstopp i kidsilk haze en gång till, och inte Riddari heller... så då får det bli Elinor-koftan! Den är fin och jag har fått extremt mycket komplimanger för den.

Även 2017 ska det stickas UFO:n. Häng på! Det är grymt! Min lista har krympt betydligt sen sist, i år känner jag faktiskt att det kan bli kompletterat. Har bara 13 stycken varav de flesta är rätt små.

Hoppas snart kunna visa en färdig Wiola! Gott Nytt 2017 imorgon! Må det bli ett år med framtidsvisioner.

ps: Fina Laid back corals som jag teststickade nyss finns nu att köpa på Ravelry. Med rabatt  fram till imorgon.

1 kommentar:

  1. Jag tycker att din Sidra blev riktigt fin, känns somrig. Håller med om Ig och bloggar. Jag har större behållning av att läsa en blogg, det blir mer fokus på bara en sak då. På Ig kan jag bläddra förbi flera helt underbara projekt och knappt stanna upp och titta ordentligt.

    Gott nytt år!

    SvaraRadera